De Cliëntenraad: samen het beste voor de cliënt

Foto Peter Bolkensteijn

De Cliëntenraad houdt zicht bezig met de collectieve belangenbehartiging van cliënten van Dimence. De Cliëntenraad bestaat uit vijf commissies, die zich bezighouden met belangenbehartiging op lokaal niveau.  

Peter Bolkensteijn is voorzichter van de Basiscommissie Almelo en Omstreken en afgevaardigde bij de beleidscommissie. Na een opname bij Dimence in 2014 werd hij door een medecliënt gevraagd of de Cliëntenraad niet iets voor hem was. “Ik was op dat moment zelf veel bezig met het ontdekken van ervaringsdeskundigheid en of dat iets voor mij zou zijn. De Cliëntenraad leek me een mooie mogelijkheid om uit te zoeken wat dat met elkaar gemeen heeft.”

Ondertussen is Peter al enkele jaren lid. Ervaringsdeskundigheid is nog steeds één van zijn speerpunten, maar ook het betrekken van naasten vindt hij erg belangrijk. “Die betrokkenheid heb ik zelf erg gemist,” vertelt Peter. “Elke keer ging het een tijdje goed, maar kwam ik thuis toch weer in conflict met mijn vriendin. Mijn behandelaar van Team Ontwikkelingsstoornissen vroeg me wat ik miste. Ik heb toen mijn vriendin een keer meegenomen en voorgesteld dat mijn behandelaar eerst een kwartier met haar en daarna een kwartier met ons samen ging praten. Dit hielp enorm.”

Eigen kennis

Alle leden van de Cliëntenraad hebben hun eigen ervaringen met psychische problemen.  Zelf is Peter al twee jaar ‘klaar’ met zijn behandeling. “Het is nu een kwestie van toepassen wat ik tijdens mijn behandelingen heb geleerd.” Peter is een tijd actief geweest bij Mens door Mens, een vrijplaats voor zelfregie en herstel in Almelo. Hij volgde én gaf verschillende cursussen rondom zelfregie en herstel. Hierdoor kon hij proeven aan het vak van ervaringsdeskundige. “Ik kwam er toen achter dat het werken als ervaringsdeskundige voor mij niet haalbaar was door beperkte belastbaarheid. Ik heb door de cursussen en mijn ervaringen wel veel kennis opgedaan, die ik in mijn werk binnen de Cliëntenraad goed kan gebruiken.”

Puur voor de cliënt

“Tijdens conflicten binnen de raad of met bijvoorbeeld de directie herinner ik iedereen eraan dat wij onze persoonlijke issues aan de kant moeten zetten. We zitten hier puur en alleen voor de cliënten van Dimence. We zijn een luis in de pels binnen de organisatie. We adviseren bijvoorbeeld de directie, zowel gevraagd als ongevraagd. Hierdoor kunnen we ze ook andere inzichten bieden en onderwerpen vanaf de andere kant belichten.” vertelt Peter.

Peter haalt veel voldoening uit zijn werk voor de Cliëntenraad. “Ik doe er alles aan om het zo goed mogelijk te doen voor de cliënten. Soms duurt het lang, maar uiteindelijk komen we altijd wel weer bij elkaar. Zo zijn we bijvoorbeeld een tijd bezig geweest voor ouderen in Westerdok. Het meubilair op de afdeling was niet geschikt voor de mensen die er verblijven. Het werd een erg lang verhaal over wetjes en regels, waarbij we van het kastje naar de muur werden gestuurd. Maar uiteindelijk is het wel gelukt om tot elkaar te komen en geschikt meubilair te krijgen.”

Frisse wind

"De laatste tijd waait er een frisse wind door de organisatie, dat juich ik echt toe. We hebben goede vooruitzichten en worden steeds serieuzer genomen. Ik zeg altijd tegen iedereen: vragen staat vrij! Vanuit de Cliëntenraad denken we graag mee!” besluit Peter zijn verhaal.

Wil je meer weten over de activiteiten van de Cliëntenraad en de verschillende basiscommissies? Kijk dan op www.clientenraad.dimence.nl.